کتابخانه عمومی کوثر

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه عمومی کوثر همدان

کتابخانه عمومی کوثر

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه عمومی کوثر همدان

کتابخانه عمومی کوثر

آدرس : همدان - کوی کوثر - خیابان فدک - جنب سالن ورزشی امام خمینی (ره)
تلفن:34246828-081

ساعات فعالیت :
شیفت صبح آقایان 7:30 لغایت 13:30
شیفت بعدازظهر خانم ها 13:30 لغایت 19:30
پنج شنبه ها صبح از ساعت 7:30 لغایت 13:00 (پنج شنبه ها بعد از ظهر کتابخانه تعطیل است ).

مدارک لازم جهت عضویت:
1 - اصل شناسنامه ی حاوی کد ملی یا اصل کارت ملی.
2 - یک قطعه عکس .
3 - تکمیل فرم تقاضای عضویت.
4 - پرداخت حق عضویت. ( یا ارائه ی مدرک ، جهت استفاده از تخفیف یا رایگان بودن عضویت ).

( لیست افراد مشمول برخوردار از تخفیف یا رایگان بودن حق عضویت، مانند خردسالان زیرپیش دبستانی، دانش آموزان کمتر از 14 سال سن ، اعضای فعال بسیج ، اهدا کنندگان کتاب (با ارائه ی قبض اهدای کتاب) و دیگر افراد وگروه های مشمول در کتابخانه وجود دارد).

۹ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۸ ثبت شده است

رَمَضان یا رَمَضان‌ُ المُبارَک نام نهمین ماه سال قمری که روزه در آن بر مسلمانان واجب است. بنا بر برخی آیات، قرآن در این ماه و در شب قدر نازل شده است. این ماه تنها ماهی است که نام آن به صراحت در قرآن کریم آمده و گرامی داشته شده است.

این ماه، نزد مسلمانان احترام و جایگاه ویژه‌ای دارد. از مهم‌ترین عبادتهای این ماه، تلاوت قرآن، احیای شبهای قدر(شب زنده‌داری)، دعا و استغفار، افطاری دادن و  کمک به نیازمندان است.

حضرت علی(ع) نخستین امام شیعیان در بیست و یکمین روز ماه رمضان به شهادت رسیده است.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۱ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۳:۴۰
کتابخانه کوثر

محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی، مشهور به شیخ صدوق در شهر مقدس قم چشم به جهان گشود. هیچ یک از تذکره ها تاریخ ولادت وی را مشخص نکرده اند، اما آن چه مسلم است، ولادت ایشان قبل از 305 هجری قمری نبوده و تنها به این اشاره شده که شیخ صدوق در یکی از سال های 306، 307 و 308 هجری قمری به دنیا آمده است.

شیخ صدوق، روزگار کودکی و جوانی اش را در دامان علم و فضیلت و زهد و تقوای پدر بزرگوارش، علی بن بابویه سپری کرد و در محضر پدر، علوم و معارف را همراه با تربیت های علمی و اخلاقی فرا گرفت و تجسم اخلاق اسلامی در اعمال و رفتار پدر، در لحظه لحظه زندگی او اثر گذاشت.

شیخ صدوق بیش از بیست سال، از دوران پربرکت حیات پدر را درک کرد و در این مدت، از محضر پدر و دیگر عالمان قم علم آموخت و حکمت اندوخت. در سن 22 یا 23 سالگی بود که پدر بزرگوارش دار فانی را وداع کرد و وی از نعمت وجود این مربی بزرگ محروم شد و از آن پس وظیفه سنگین گسترش احادیث آل محمد(ص) و هدایت امت به عهده وی قرار گرفت و دوران جدیدی را آغاز کرد.

فقها و بزرگان شیعه، شیخ صدوق را بیش تر با لقب رئیس المحدثین می شناسند، زیرا او در شناخت احادیث، آگاه و در حفظ و جمع آوری آن ها کوشا بود و حدود سی صد جلد کتاب از احادیث پیامبر و ائمه معصومین(ع) را جمع آوری کرده است که این تألیفات ارزش مند، از زمان تألیف تا کنون مورد توجه علما، فقها و دانش مندان اسلامی و مورد استفاده محققین و اندیش مندان و طلاب علوم دینی است.

این عالم بزرگوار، پس از گذشت هفتاد و اندی سال، در سال 381 هجری قمری، دعوت حق را لبیک گفت و در شهری در حومه تهران دیده از جهان فرو بست.

روحش شاد و یادش گرامی


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۵ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۳:۲۱
کتابخانه کوثر
به مناسبت روز جهانی کار و کارگر برنامه تحت عنوان چرا پدر کارگرم را دوست دارم در بخش کودک کتابخانه برگزار گردید. در این برنامه اعضا که اکثرا فرزندان کارگران زحمت کش بودت به ذکر خاطراتی از پدران خود پرداختند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۸:۵۱
کتابخانه کوثر
در دهم اردیبهشت و به مناسبت روز خلیج فارس برنامه های گوناگونی در کتابخانه برگزار گردید.از جمله آشنایی با جغرافیای خلیج فارس، ساخت روزنامه دیواری با عنوان خلیج همیشه فارس و کشیدن نقاشی دسته جمعی.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۵۴
کتابخانه کوثر

در ایران روز ۱۰ اردیبهشت روز ملی خلیج فارس نام گذاری شده که سالروز اخراج پرتغالی‌ها از تنگه هرمز و خلیج فارس است.


خلیج فارس از سمت شمال با ایران، از غرب با کویت و عراق و از جنوب با عربستان، بحرین و امارت متحده عربی همسایه است. وسعت آن 240،000 کیلومتر است و پس از خلیج مکزیکو و خلیج هودسن سومین خلیج بزرگ جهان محسوب می‌شود. خلیج فارس توسط تنگه هرمز به دریای عمان و از طریق آن به دریاهای آزاد مرتبط است و جزایر مهم آن عبارت‌اند از: خارک، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، جزیره کیش، جزیره قشم، و لاوان که تمامی آنها به ایران تعلق دارد.

خلیج فارس و سواحل آن معادن سرشار نفت و گاز دارد و مسیر انتقال نفت کشورهایی چون کویت، عربستان و امارات متحده عربی است. به همین دلیل، منطقه‌ای مهم و استراژیک محسوب می‌شود. بندرهای مهمی در حاشیه خلیج فارس وجود دارد که از آنها می‌توان بندر شارجه، دوبی، ابوظبی و بندر عباس را نام برد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۴۸
کتابخانه کوثر

دایره المعارف حمل و نقل

کتابی ساده و پر از تصویر درباره چگونگی اختراع و پیشرفت انواع وسایل نقلیه است. مخاطب در این کتاب با سرگذشت اتومبیل، موتور سیکلت، هواپیما، هلی کوپتر، زیر دریایی، کشتی و فضاپیما آشنا میشوند.
این کتاب دارای سه بخش وسایل نقلیه زمینی، وسایل نقلیه دریایی و وسایل نقلیه هوایی میباشد.  در هر بخش هم ابتدا به معرفی وسایل نقلیه نخستین مربوط به آن بخش و سپس به معرفی وسایل در طول زمان پرداخته است.
مطالعه این کتاب به عزیزان نوجوان دوستدار  صنعت حمل و نقل توصیه میگردد.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۱:۰۸
کتابخانه کوثر

سوم اردیبهشت مناسبتی مهم را در خود دارد و به پاس خدمات شیخ بهایی به این سرزمین به نام او مزین شده است. به همین بهانه می خواهیم کمی بیشتر این افتخار ایران را بشناسیم.
بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی در ۸ اسفند ۹۲۵ خورشیدی در شهر بعلبک لبنان چشم به جهان گشود و در ۸ شهریور ۱۰۰۰ خورشیدی در اصفهان دار فانی را وداع گفت.
مهارت شیخ بهایی در ریاضی و معماری و مهندسی هنوز هم بر سر زبان هاست. معماری مسجد امام اصفهان و مهندسی حصار نجف (ارگ شیخ بهایی) در نجف آباد اصفهان را به وی نسبت می دهند. او شاخصی برای تعیین اوقات شبانه روز از روی سایه آفتاب نیز ساخت که به اصطلاح فنی، ساعت آفتاب یا صفحه آفتابی و یا ساعت ظلی خوانده می شود. این ساعت در غرب مسجد امام در اصفهان قرار دارد.
از دیگر فعالیت های وی می توان به تقسیم آب زاینده رود به محلات اصفهان و روستاهای مجاور رودخانه اشاره کرد که بسیار دقیق و با رعایت عدالت و دقت علمی صورت گرفت و  اصل طومار آن در اصفهان موجود است.
طرح ریزی کاریز نجف آباد اصفهان از دیگر کارهایی است که به شیخ بهایی نسبت می دهند. این قنات با عنوان  قنات زرین کمر شناخته می شود و یکی از بزرگترین کاریزهای ایران است.
تعیین سمت قبله مسجد امام و خاتمه دادن به اختلاف نظرها در این مورد نیز از خدمات شیخ بهایی بود. مفتیان (بلند مرتبه‌ترین روحانیون اهل سنت) راجع به تشخیص قبله حدود ۱.۵ قرن اختلاف داشتند. 
ساخت گلخن (آتشدان) حمام شیخ بهایی، طراحی منار جنبان اصفهان و باغ چهلستون نیز از دیگر کارهایی است که به وی نسبت داده می شود.



۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۲۷
کتابخانه کوثر


بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی 24/06/1378


سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مجموعه‌ای است که وجودش امروز برای کشور و ملت ایران و همه‌ی هدفهای والایی که این ملت برای خودش ترسیم کرده است، ضروری و لازم است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فقط برای یک مجموعه‌ی نظامی نیست. یک مجموعه‌ی نظامی می‌تواند با شکلهای مختلف، با هدفها و با رفتارهای مختلف و با خصلتهای گوناگون باشد. البته بحمدالله امروز در نظام جمهوری اسلامی، همه‌ی سازمانهای نظامی به یک معنا سازمانهای معنوی و الهی و دارای اهداف خدایی هستند؛ ارتش هم همین‌طور است، نیروی انتظامی هم همین‌طور است، سپاه پاسداران هم که ولادتش این‌طور بوده است. هر کدام خصوصیاتی دارند. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای دفاع از انقلاب، تمامیت انقلاب و هدفهای انقلاب و برای مقابله با دشمنان انقلاب به وجود آمده است. انقلاب هرچه دشمن دارد و دشمنی دارند، به‌طور طبیعی در مقابل سپاه پاسداران صف بسته‌اند و حضور دارند؛ چون پاسدار انقلاب است. همه‌ی آن نیروهایی که در این طبیعت «خدا ساخته» و در این قوانین و سنن الهی برای دفاع از انقلاب و از حقانیت اسلام وجود دارد - همه‌ی آن نیروهای معنوی، همه‌ی آن تواناییها و استعدادهای درونی - همه درخدمت این مجموعه‌ای است که برای دفاع از انقلاب پدید آمده است.
 


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۶:۱۵
کتابخانه کوثر


قابل توجه اعضاء محترم


کتـابخانه در روزهـای چهارشنبه و پنجشنبه 

(مورخه 98/02/04 و 98/02/05) دو نوبـت

 صبـح و  بعدازظـهر تعطیل می­باشـد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ ارديبهشت ۹۸ ، ۱۵:۵۱
کتابخانه کوثر