کتابخانه عمومی کوثر

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه عمومی کوثر همدان

کتابخانه عمومی کوثر

وبلاگ اطلاع رسانی کتابخانه عمومی کوثر همدان

کتابخانه عمومی کوثر

آدرس : همدان - کوی کوثر - خیابان فدک - جنب سالن ورزشی امام خمینی (ره)
تلفن:34246828-081

ساعات فعالیت :
شیفت صبح آقایان 7:30 لغایت 13:30
شیفت بعدازظهر خانم ها 13:30 لغایت 19:30
پنج شنبه ها صبح از ساعت 7:30 لغایت 13:00 (پنج شنبه ها بعد از ظهر کتابخانه تعطیل است ).

مدارک لازم جهت عضویت:
1 - اصل شناسنامه ی حاوی کد ملی یا اصل کارت ملی.
2 - یک قطعه عکس .
3 - تکمیل فرم تقاضای عضویت.
4 - پرداخت حق عضویت. ( یا ارائه ی مدرک ، جهت استفاده از تخفیف یا رایگان بودن عضویت ).

( لیست افراد مشمول برخوردار از تخفیف یا رایگان بودن حق عضویت، مانند خردسالان زیرپیش دبستانی، دانش آموزان کمتر از 14 سال سن ، اعضای فعال بسیج ، اهدا کنندگان کتاب (با ارائه ی قبض اهدای کتاب) و دیگر افراد وگروه های مشمول در کتابخانه وجود دارد).

کتابخوان تیر

شنبه, ۲ تیر ۱۳۹۷، ۰۵:۴۱ ب.ظ

کتاب های طرح کتاب‌خوان تیر ۱۳۹۷ معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، طرح کتاب‌خوان تیرماه ۱۳۹۷ با معرفی ۴ اثر برگ اضافی نوشته منصورضابطیان از انتشارات مثلث، بازی های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان نوشته باربارا شر و ترجمه منیره نادری از انتشارات صابرین، سلام روباه قرمز نوشته اریک کارل و ترجمه مهشید مجتهدزاده از انتشارات قو و از خودم سوال می کنم به قلم حامد محقق از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.


«یک لقمه سفر»

برگ اضافی (یادداشت‌هایی از شرق تا غرب)

نویسنده: منصور ضابطیان

انتشارات: مثلث

تعداد صفحات: ۱۵۸

برای برخی از ما بستن چمدان و راهی شدن به مقصد سفر، یکی از لذّت‌بخش‌ترین کارهای زندگی است. تجربة رفتن به شهر یا کشوری دیگر و رویارویی با محیط تازه و مردمی دیگر، هیجان‌انگیز و به یاد ماندنی است و کسانی که این تجربیات را ثبت و منتشر می‌کنند؛ انسان‌های خوش‌ذوق و دست‌ودل‌بازی هستند که به ما اجازه می‌دهند، بدون تهیة بلیت و پرداخت هزینه با ایشان هم‌سفر شویم.

منصور ضابطیان از این دست افراد است. «برگ اضافی» سومین اثر این نویسنده در قالب سفرنامه است. او در این باره می‌گوید: «برگ اضافی برخلاف دو کتاب پیشین گزارش‌هایی کامل از سفر به کشورهای مختلف نیست. ‌ یادداشت‌های پراکنده‌ای‌ست از مشاهدات و خاطراتم از این سو و آن سوی جهان. ‌ اگر تصور می‌کنید با خواندن این کتاب می‌توانید اطلاعات کافی و وافی دربارة این کشورها به دست بیاورید، سخت در اشتباهید. ‌ این کتاب فقط خاطره‌نگاری‌هایی است از یک آدم دیوانة سفر که هیچ چیز را به اندازه تجربه‌های منحصر به فرد در گوشه و کنار جهان دوست ندارد. ‌ اصلاً بگذارید خیالتان را راحت کنم. ‌ تا به حال شده که به رستوران بروید و مثلاً یک غذای پلویی سفارش بدهید و بعد برای اینکه حسابی به خودتان حال بدهید بخواهید یک کباب برگ اضافی هم برایتان بیاورند؟ اگر دو کتاب مارک و پلو و مارک دوپلو، آن غذای اصلی باشد، ‌ کتابی که در دست دارید همان برگ اضافی است. ‌ نوش جان! ‌»

کوتاه و خوش‌خوان بودن خاطرات، ارائة دیدگاه‌هایی گاه انتقادی و موضع‌گیری در خصوص برخی وقایع، ارائة اطلاعات عمومی و تخصصی جالب در خصوص چگونگی سفرهای بین‌المللی در خلال بیان خاطرات، پیوست کردن یک عکس غالباً مرتبط به هر خاطره، اشارة کلیدواژه‌ای از خاطرات یا نمادهای خاص هر مکان در ذیل نام آن، داشتن درون‌مایة طنز، ارائة تصویری از فرهنگ، اقتصاد و وضعیت معیشتی در کشورهای مختلف برخی ویژگی‌های این اثر منصور ضابطیان است.

نویسنده در خصوص مهم‌ترین آثاری که سفر بر شخصیت او داشته این چنین می‌گوید: «وقتی فراوان سفر می‌کنید هم قدر خانه و سرزمین خودتان را بیشتر می‌دانید و هم در زندگی آسان‌تر با همه چیز مواجه می شوید. [در واقع سفر] مرا از یک آدم سخت‌گیر به یک فرد راحت تبدیل کرد که سعی می‌کند از لحظاتش استفاده کند و از آن‌ها لذت ببرد.»


«مهم و مفرّح»

بازی‌های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان

نویسنده: باربارا شِر

مترجم: منیره نادری

تعداد صفحات:۱۷۲

ناشر: صابرین

بازی برای کودک مهم‌ترین رویداد زندگی است و هرگز نباید این رویداد مهم را به چشم یک فعالیت کم‌اهمیت بنگریم. وقتی در منزل یا مهمانی و... کودکانمان در حال بازی هستند و ما بنا داریم آنجا را ترک کنیم یا برنامة دیگری برای فرزندمان داریم باید برای دقایقی به او زمان دهیم تا بتواند کار مهمش را به انجام رساند و پایانی دلخواه برای بازی‌اش رقم زند.

امروزه کارشناسان و پژوهشگران به این نتیجۀ روشن رسیده‌اند که بازی، نیاز اولیه و ضروری کودکان است و هر چه امکان پرداختن آن‌ها به بازی‌های سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر، ذهن و جسم آن‌ها بهتر پرورش می‌یابد و مهارت‌های اجتماعی آنها نیز به طور قابل توجه‌ای تقویت می‌شود. نقش بازی در زندگی تا آنجاست که حتّی بزرگ‌سالان نیز از بازی و نشاط حاصل از یک بازی مفرّح بی‌نیاز نیستند.

«بازی‌های شاد و تأثیرگذار با رویکرد پرورش روان» تلاش دارد، پس از تبیین اهمیت و ضرورت‌های بازی و نقش مهم آن در تربیت و سلامت جسم و روح کودک به نیازهای افراد بزرگ‌سال به اشاره کند. آغاز کتاب با بازی‌هایی که برای بزرگ‌سالان طراحی شده است، خود گویای اهمیت این امر در بزرگ‌سالان و آمادگی آن‌ها برای بازی کردن با کودکان است.

بخش نخست کتاب به بازی‌های شاد و تأثیرگذار برای بزرگ‌سالان اختصاص دارد و در بخش دوم آن بازی‌های شاد و تأثیرگذار برای کودکان معرفی می‌شود.


«جادوی رنگ‌ها»

سلام، روباه قرمز

نویسنده: اریک کارل

مترجم: مهشید مجتهدزاده

انتشارات: قو

تعداد صفحات: ۲۴

به تصاویر با دقّت نگاه کن، شما انتظار دارید با چه رنگ‌هایی روبه‌رو شوید؟

مگر می‌شود رنگ سبز را قرمز، نارنجی را آبی یا بنفش را زرد ببینیم؟ البته که می‌شود! فقط کافی است کمی دقّت و صبر داشته باشیم؛ این جادوی رنگ‌هاست...

این کتاب با نظر به نظریۀ رنگ‌های گوته، شاعر، نویسنده، داستان­ نویس و فیلسوف معروف آلمانی نوشته شده است. آشنایی با چرخۀ رنگ گوته و شناخت رنگ‌های مکمل می‌تواند در فهم درست جهان رنگارنگ پیرامون و لذّت از آن اثر چشمگیری داشته باشد.

قورباغه کوچولو می‌خواهد برای جشن تولدش دوستانش را دعوت کند. روباه قرمز، پروانه بنفش، گربه نارنجی، مار سبز، ماهی آبی و سگ سیاه‌وسفید همگی دوستان او هستند که به مهمانی دعوت شده‌اند. ولی وقتی‌که مهمان‌ها از راه می‌رسند مامان قورباغه حسابی گیج می‌شود. روباهِ قرمز، سبز، پروانه بنفش، زرد، گربه نارنجی، آبی و رنگ بقیه دوستان قورباغه کوچولو هم متفاوت است. قورباغه کوچولو به مادرش می‌گوید: «مامان معلوم می‌شود به اندازۀ کافی به آن‌ها نگاه نکردی!»

«سلام روباه قرمز» تلاش دارد با زبانی ساده و شیوه‌ای کاربردی، ملموس و تصویری مفهوم رنگ‌های مکمل را به کودکان بیاموزد. نویسنده در این کتاب علمی‌تخیلی از کودکان دعوت می‌کند تا رنگ‌های مکمل را کشف کنند و هم‌زمان از داستان قورباغه کوچولو و دوستان رنگارنگش هم لذّت ببرند.

این کتاب به خوانندگانش اجازه می‌دهد به رمز و راز دنیای رنگ‌ها پی ببرند؛ گرچه بهره‌گیری از جادوی خیره شدن به رنگ‌ها نیز کمک‌حال نویسنده در جذابیت‌بخشی و باورپذیری نظریة مطرح‌شده در این کتاب است.


«درس‌های بی‌معلّم»

از خودم سؤال می‌کنم

شاعر: حامد محقق

انتشارات: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تعداد صفحات: ۳۹

شاعر از خودش سؤال می‌کند، به این امید که پاسخ را در خود بیابد...
راستی دلیل دلتنگی‌های او چیست؟

او با درخت‌ها و گل‌ها به گفتگو می‌نشیند، بر سر غنچه‌ها و گل‌ها دست نوازش می‌کشد و با نسیم مهربانی، ترانۀ رویش و بالیدن را در گوش جوانه‌ها نجوا می‌کند.

در شعر «زنگ بی‌معلمی» شاعر کلاس درس را به وسعت بی‌انتهای طبیعت می‌برد و از آنجا لبخند و تازگی را می‌آفریند. او پایش را از علوم و ریاضیات فراتر می‌گذارد، از سرسختی اعداد و تحکم قوانین جمع و ضرب رها می‌شود و با جادوی خیال پرنده‌ای می‌شود بر روی یک درخت، آزاد و رها...

در شعر «اسیر شهر» دلتنگی‌های شاعر با زبانی ساده و زلال بیان می‌شود. او خود را اسیر شهر می‌داند و هنوز با خاطرات روستایی پدربزرگ و پیوندش با گل و درخت زندگی می‌کند.

در شعر «باد» از این کتاب می‌خوانیم:
باد
غنچه را که دید

دست روی شانه‌اش کشید و گفت:

غنچۀ عزیز!

تا به حال

خندۀ تو را کسی ندیده است

صبح شد

بلند شو، کمی بخند

وقت آن رسیده است...

«از خودم سؤال می‌کنم» دفتر شعری است شامل 19 قطعه شعر نیمایی از شاعر جوان و خوش ذوق کشورمان حامد محقق. این شعرها  برای گروه سنی نوجوان است که نرجس‌السادات محمدی آن را تصویرگری کرده است. تصاویر زیبایی که به خیال‌انگیزی شعرهای شاعر پیوند می‌خورد و ترکیبی هماهنگ و منسجم می‌آفریند. این کتاب از مجموعه «شعر نوجوان امروز» و از سوی کانون پرورش فکری کودکان نوجوانان منتشر شده است.


گفتنی است طرح کتاب‌خوان ماه توسط کتابخانه‌های عمومی با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور اجرا می‌شود.

در طرح کتاب‌خوان ماه، برای هر ماه ۴ عنوان کتاب از بین کتاب‌های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند (سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی و...) انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب‌ها در قالب‌ها و روش‌های مختلف نظیر پوستر، خلاصه‌نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت آن ۴ کتاب فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می‌گیرد

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۷/۰۴/۰۲
کتابخانه کوثر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی